asceza
powiązane treści:
Jeść czy nie jeść?
Ojcowie pustyni o jedzeniu, piciu i wstrzemięźliwościPost, zgodnie z praktyką Ojców, polega na tym, że się nie je – warto to podkreślić, bo wiele osób pragnie zredukować tę starożytną praktykę do niejedzenia cukierków bądź powstrzymywania się od picia kawy...Życie Duchowe • WIOSNA 118/2024
Modlitwą i postemUfamy, że w czasach, kiedy chrześcijański post, podobnie jak inne praktyki ascetyczne, wszedł w kryzys i zatraca się jego prawdziwy sens, refleksja podjęta w numerze stanie się przypomnieniem, po co pościć.Na początku jest informacja
Z ks. Grzegorzem Strzelczykiem rozmawia Bartłomiej SuryZ ks. Grzegorzem Strzelczykiem rozmawia Bartłomiej Sury (fragmenty wywiadu, który ukazał się na łamach jesiennego numeru "Życia Duchowego").Ścieżkami przebaczenia
Proces przebaczenia powinien dotyczyć trzech relacji: z Bogiem, z innymi ludźmi i z samym sobą. Przebaczenie to otwarcie na łaskę. Pozwala zrozumieć, że prawdziwe głębokie przebaczenie możliwe jest „przez Niego, z Nim i w Nim”.Ewagriusz o obżarstwie i nieczystości
Ewagriusz pokazuje zło obżarstwa z perspektywy nasilających się jego skutków. Autor nie gardzi potoczną antropologią – dzisiaj moglibyśmy ją nazwać psychologią – by pokazać, jakie znaczenie ma ciało dla ducha. Podsycanie jego pragnień podsyca egoistyczną siłę w człowieku zwaną „żądzą”, uzbraja „pożądliwość” przeciwko duchowi.Niezdrowe konserwanty
Gdy pytamy o stan „zdrowia” życia konsekrowanego, gdy narzekamy na współczesne choroby, to warto zapytać się, czy rozsądnie gospodarzyliśmy konserwantami. Tak roboczo nazwałbym normy, które powinny służyć życiu konsekrowanemu, a w praktyce powoli, po cichu i podstępnie niszczą je. O tym chciałbym napisać. Pragnę po prostu zachęcić do zastanowienia się, czemu jedno i to samo nieraz buduje, a nieraz rujnuje.
Strony |